ConsumentEconomie

Pakje bij onbekende buren: wie draagt de verantwoordelijkheid?

We hebben het vast allemaal al eens meegemaakt: we bestellen een product online en vervolgens dropt de pakjesdienst het pakje even bij de ‘buren’. Blijkt alleen dat de buren honderden meters verder wonen. Indien die buren vervolgens netjes van zich laten horen, stelt er zich geen probleem. Maar lang niet iedereen is zo eerlijk. Ben jij in zo’n geval jouw geld kwijt omdat de pakjesdienst gewoon elders leverde? Of heb je toch gewoon recht op de thuislevering van jouw product? Dat is afhankelijk van een aantal zaken.

Welke afspraken waren er met de webshop?

In principe moet de webshop de bestelde producten bij jou afleveren. Dat is dan weer anders wanneer je zelf hebt aangegeven dat dit ook bij derden mag. In de praktijk zal je dan wel moeten specificeren wie onder derden begrepen worden. Zijn dat de buren van huisnummer 20? Of mocht de webshop het gewoon leveren bij de buren van het appartementsblok? Indien je zelf hebt aangegeven akkoord te zijn met de levering aan die specifieke buren, volstaat het voor de webshop ook om daar te leveren. Vage en algemene bepalingen zoals ‘het leveren bij derden in de straat’ zijn dan weer niet geldig. Tenzij je geen consument maar een handelaar bent, want dan is de rechtspraak veel soepeler. Dan zijn zo’n bepalingen wel geldig.

Webshop moet bewijs leveren

De webshop moet niet alleen het pakje leveren, bij jou of bij de door jou aangewezen buren, maar moet bovendien ook die levering bewijzen. Het risico van een foutieve levering schuilt met andere woorden bij de webwinkel. Net daarom vragen ook steeds meer pakjesdiensten telkens om een handtekening bij aflevering, zo kan de webwinkel dat bewijs leveren.

Maar indien dat jouw handtekening niet is maar die van een onbekende buur, heeft de webshop nog steeds niet aan zijn leveringsplicht voldaan. Wel moet je de webshop duidelijk laten weten dat je niks ontvangen hebt. Het is de webshop die de buur dan maar moet identificeren, aanspreken en ervoor moet zorgen dat jij jouw pakje alsnog krijgt. Of de webshop moet de buur het pakje laten houden en een nieuw pakje verzenden, dat is jouw zaak niet en jij hoeft heus niet achter foutief afgeleverde pakjes aan te hollen. Laat je dus niet afschepen en zeggen dat je maar contact moet opnemen met de pakjesdienst.

Waarom leveren pakjesdiensten bij de ‘buren’?

Dat heeft alles te maken met de relatie tussen pakjesdiensten en de webshop. Pakjesdiensten gebruiken immers standaard transportvoorwaarden waardoor ze het recht hebben om het pakje af te leveren in een welbepaalde straal rond jouw woning. In de verhouding tussen de pakjesdienst en de webwinkel, twee handelaars, volstaat dat. In de verhouding tussen de webshop en de klant die een particulier is, niet: de webshop moet er strikt genomen voor zorgen dat het pakje ook bij jou terechtkomt.

Geef een reactie