ConsumentDossier coronavirusEconomieIn de pers

Wat als een activiteit niet kan doorgaan door de coronamaatregelen?

Door de coronamaatregelen regende het de afgelopen weken afzeggingen en dat was nog vooraleer alle activiteiten verboden werden. Extra zuur voor zij die al een kaartje hadden voor de opera of voor een wedstrijd van hun favoriete voetbalclub. Normaal zouden organisatoren de tickets terug moeten betalen of ze zouden zich op overmacht moeten beroepen. Met het Ministerieel Besluit van 19 maart 2020 werd er echter gekozen voor duidelijkheid voor alle organisatoren en bezoekers, terwijl de financiële impact voor de organisatoren wordt beperkt.

Tegoedbon indien mogelijk

Het Ministerieel Besluit van 19 maart 2020 verplicht de organisatoren van culturele, maatschappelijke, festieve, folkloristische, sportieve en recreatieve aard om, wanneer de activiteit niet kan doorgaan omwille van de coronacrisis, een tegoedbon te geven aan houders van een betalend toegangsticket. Hiermee kunnen ze later toegang krijgen tot de voorstelling of activiteit. Er moet dan wel aan volgende voorwaarden zijn voldaan:

  • Dezelfde activiteit wordt op een latere datum georganiseerd
  • Dezelfde activiteit wordt op dezelfde of op een nabijgelegen locatie georganiseerd
  • Dezelfde activiteit wordt binnen het jaar na het uitreiken van de tegoedbon georganiseerd
  • De tegoedbon vertegenwoordigt de volledige waarde van het bedrag dat men oorspronkelijk betaalde
  • De houder dan het toegangsbewijs mag niet opdraaien voor kosten voor het afleveren van de tegoedbon
  • De tegoedbon moet uitdrukkelijk vermelden dat het werd uitgereikt ten gevolge van de coronacrisis

Let wel op: de verplichting geldt enkel voor de houders van betalende toegangstickets. Wie een gratis toegangsticket heeft, kan zich hier niet op beroepen. De organisatie kiest zelf of je al dan niet een nieuw toegangsticket krijgt. Hiervoor kan de organisatie nog steeds overmacht inroepen.

Terugbetaling als alternatief

Wanneer er niet voldaan is aan bovenstaande voorwaarden, is de organisatie verplicht om het toegangsbewijs terug te betalen. Organisaties die nog niet zeker zijn of de activiteit opnieuw zal plaatsvinden, kunnen alsnog tegoedbonnen uitreiken. Wanneer de activiteit uiteindelijk niet meer wordt georganiseerd, kunnen diegenen die de vervangende tegoedbon kregen de terugbetaling vragen. Dit geeft de organisaties de nodige ademruimte om de financiële gevolgen op korte termijn te beperken.

In principe ben je als bezoeker verplicht om de tegoedbon te accepteren. Toch werd er in een uitzondering voorzien voor bezoekers die verhinderd zijn om de activiteit bij te wonen op een nieuwe datum. Zij moeten dan bewijzen waarom dat het geval is. Wie bijvoorbeeld naar het buitenland verhuist of ziek is, kan niet gedwongen worden om genoegen te nemen met een tegoedbon. De organisator moet het ticket dan tegen 19 juni 2020 terugbetalen.


Een vraag over dit artikel of juridisch advies nodig? Neem dan contact op met een advocaat in jouw buurt. Gebruik de onderstaande zoekfunctie om een advocaat te vinden.

Als advocaat opgenomen worden in de database? Klik hier.

Geef een reactie